Kvinnopanelen – 16 000 kvinnors Ă„sikt om ditt varumĂ€rke och dina produkter

Sedan 1894 har vi pÄ Aller media haft en personlig relation med vÄra lÀsare. Det har gett oss en unik möjlighet att ta reda pÄ vad de tycker och kÀnner. I vÄr sjÀlvrekryterade Kvinnopanel har vi idag 16 000 kvinnor. De stÄr redo att svara pÄ frÄgor om din bransch, ditt företag, er marknadsföring och era produkter.

kvinnopanelen

Om Kvinnopanelens undersökningar

Kvinnopanelen bestÄr av kvinnor, 16-80 Är, som via annonser och banners har anmÀlt sig till nÄgon av Aller medias 18 varumÀrkesspecifika webbpaneler. Urvalet till Kvinnopanelundersökningar dras slumpmÀssigt frÄn webbpanelerna och vÀgs utifrÄn SCB-statistik pÄ region, Älder och utbildning för att sÀkerstÀlla god spridning. Per undersökning genomförs 1000 kompletta intervjuer och ett nytt urval dras inför varje mÀtning. DÄ bruttourvalet bestÄr av ca 16 000 aktiva panelister kan en panelist delta i flera undersökningar.

Urvalet till Kvinnopanelen rekryteras frÄn 18 webbaserade lÀsarpaneler dÀr alla deltagare lÀser tidskrifter/besöker sajter frÄn Aller media. DÀrför kan urvalet inte vara helt representativt för alla vuxna kvinnor i Sverige. Speciellt kan detta gÀlla frÄgor som rör mediekonsumtion samt anvÀndning av digitala plattformar och ny teknik.

Eftersom 77 % av Sveriges kvinnor (kÀlla: Orvesto Konsument 2015:1) bÄde anvÀnder internet och lÀser nÄgon av Aller medias titlar tÀcker Kvinnopanelen in en stor majoritet av mÄlpopulationen.

Vi anvÀnder oss av Kvinnopanelen för att genomföra:

  • Förtest av annonser – kommer annonserna ge önskat utfall?
  • Eftertest av annonser – vilken effekt fick ni ut av kampanjen?
  • Produkttester (Claim) – Àr mĂ„lgruppen positiv till er produkt? AnvĂ€nd det i marknadsföringen!
  • Egna undersökningar – lĂ€r kĂ€nna er mĂ„lgrupp bĂ€ttre och nĂ„ lĂ€ngre.

 

Om LÀsarpanels undersökningarna

Aller media har 18 lÀsarpaneler via undersökningsföretaget RAM. Panelerna rekryteras av varje individuellt medium, vanligtvis via annonser eller banners som hÀnvisar lÀsaren till en registreringssida pÄ RAM. Vid registreringen svarar paneldeltagarna pÄ frÄgor relaterade till sociodemografi, lÀsfrekvens och intressen. Deltagandet Àr frivilligt och bygger pÄ paneldeltagarnas relation till Aller medias varumÀrken.

MÄlsÀttningen Àr att panelerna ska spegla lÀsarna av respektive varumÀrke. För att sÀkerstÀlla detta vÀgs respektive panelurval pÄ Älder och lÀsfrekvens (print)/besöksfrekvens (digitalt). TNS Sifos undersökning Orvesto anvÀnds som underlag.

TrÀffa panelen

Vi kan stÀlla frÄgor till 16 000 kvinnor. Panelmedlemmarna har sjÀlva valt att vara med hos oss. De Àr i olika Äldrar, har olika intressen, inkomst och livssituation. De bor i storstan och pÄ landsbygden, Àr höger och vÀnster, jordnÀra eller fÄfÀnga. Alla lÀser de vÄra tidningar. HÀr fÄr du tillfÀlle att möta nÄgra av dem.

Anna Wilkman 48 Ă„r

Född och uppvuxen i SpĂ„nga utanför Stockholm. Är nu tillbaka efter att ha flyttat runt lite pĂ„ olika adresser söder om söder. Bor med sambo och katt. Har en 26-Ă„rig son. PĂ„ fritiden trĂ€nar Anna ofta styrketrĂ€ning. Hon kör sjĂ€lv, ”det Ă€r enklare eftersom man inte behöver passa tid för nĂ„got pass”. Dessutom rider hon gĂ€rna, det blir bĂ„de westernhĂ€star och islĂ€nningar. Anna lĂ€ser mycket, framförallt deckare. MĂ„ste hon vĂ€lja en favoritförfattare blir det nog Jan MĂ„rtensson. ”Han skriver sĂ„ allmĂ€nbildande. Och sĂ„ Ă€lskar jag tidningar. PĂ„ jobbet lĂ€ser jag Allers och Hemmets. Hemma prenumererar jag pĂ„ MĂ„ Bra och Illustrerad Vetenskap. Dessutom löser jag ofta korsord. Jag har lĂ€rt mig kĂ€nna igen olika korsordsmakares stil. ”

Anne Jonsson 60 Ă„r

Anne bor i en röd tegelvilla i Onsala utanför Göteborg. Hon har en stor familj med man, tre barnbarn och tvĂ„ bonusbarnbarn. Sedan 20 Ă„r tillbaka jobbar Anne pĂ„ ett rymdföretag som tillverkar satelliter och paraboler. ”PĂ„ fritiden hĂ„ller jag inte pĂ„ och trĂ€nar och sĂ„nt. Det Ă€r inte för mig. DĂ€remot Ă„ker vi mycket motorcykel, jag sitter bak.” Anne Ă€lskar att se pĂ„ tv. GĂ€rna dokumentĂ€rer och arkeologiska program. Men Ă€ven Svenska Hollywoodfruar, ”pĂ„ grund av min hatkĂ€rlek till Gunilla Persson”. Och sĂ„ blir det mycket ljudböcker. Framförallt om det Ă€r Stefan Sauk som lĂ€st in, han har sĂ„n inlevelse. Anne lĂ€ser ocksĂ„ mĂ€ngder med tidningar. ”Det ska vara lĂ€ttlĂ€st, med korsord. Men jag vill inte ha sĂ„ mycket kungligt i.”

Nadja Edlund 30 Ă„r

Ända sedan Nadja var liten har hon Ă€lskat mode. Numera stillar hon sitt intresse genom att lĂ€sa sĂ„ gott som alla modetidningar som finns, men som barn tog sig passionen ett mer handgripligt uttryck. Inspirerad av Lena Philipsson klippte hon sönder sin mammas nya skinnjacka för att skapa en ”egen” stil. Efter det fick Nadja strĂ€nga order om att bara klippa ut och styla klippdockorna som fanns i Allers. Nadja, som idag bor i BollnĂ€s med sin kille som kör mjölkbil, Ă€r utbildad lĂ€rare och arbetar pĂ„ förskola. En gĂ„ng om Ă„ret Ă„ker hon till London för att shoppa och gĂ„ pĂ„ musikal. Hennes favorit hittills Ă€r Lejonkungen. Senaste semestern gick till Ibiza dĂ€r det var vĂ€ldigt vackert. Nadja jobbar ocksĂ„ ideellt för BollnĂ€s bandy och hjĂ€lper till pĂ„ matcherna.

Maria Björkman 41 Är

Maria Ă€r forskare i medicinhistoria vid institutionen för idĂ©historia vid Uppsala universitet. Just nu Ă€r hon engagerad i tre olika forskningsprojekt. Ett om genetik, ett om prostatasjukdomar genom historien och ett om nazistiskt influerade lĂ€kare under andra vĂ€rldskriget. Maria bor med sin man och sina tvĂ„ barn i en villa i StrĂ€ngnĂ€s. PĂ„ semestern reser de gĂ€rna. Ofta med tĂ„g eftersom de undviker flyg av miljöskĂ€l. ”Vi tycker mycket om Budapest, sĂ„ ofta blir det dit.” Maria och hennes man Ă€r miljömedvetna. De komposterar, Ă„tervinner och köper saker pĂ„ loppis. ”Vi tycker om saker som slitits av andra först”, som Maria sĂ€ger. Maria lĂ€ser kultur- och samhĂ€llstidskrifter men gillar ocksĂ„ att blĂ€ddra i inredningstidningar.

kvinnopanelen

Aller media – miljontals trogna lĂ€sare och störst pĂ„ populĂ€rpress

Aller media Àr Sveriges marknadsledande aktör inom populÀrpress. Vi sÀljer 68 miljoner tidningar om Äret. Inom veckotidningar, magasin och familjetidningar har vi flera av Sveriges mest vÀlkÀnda varumÀrken, sÄ som sÄsom ELLE, Café, MÄ Bra, Svensk Damtidning, ELLE Decoration, Allers, Hemmets, HÀnt i Veckan, Femina och Residence.

Ända sedan vi grundades 1894 har vi lagt vĂ„r sjĂ€l och vĂ„rt hjĂ€rta i att leverera avkoppling, underhĂ„llning och inspiration till vĂ„ra lĂ€sare.  Det har gjort dem mycket lojala och vi har idag en unik relation till vĂ„r mĂ„lgrupp. Tack vare det har vi kunnat utveckla Kvinnopanelen och vĂ„r framgĂ„ngsrika analysavdelning. Varje mĂ„nad lĂ€ser i snitt 3,2 miljoner svenskar en eller flera av de ca 40 tidningar som Aller media ger ut. Vi driver flera mycket framgĂ„ngsrika webbplatser och hela 9 av de 10 mest lösnummersĂ„lda titlarna i handeln kommer frĂ„n oss.

Vi har redaktioner i Stockholm, Helsingborg, Göteborg och Malmö. VÄrt huvudkontor ligger i Stockholm.

Aller media AB Àr en del i Allerkoncernen, Nordens största populÀrpressföretag. Koncernen har verksamhet i Danmark, Sverige, Norge och Finland och Àgs till 100 procent av danska Carl Aller Etablissement A/S (CAE). Sammantaget har koncernen en upplaga pÄ 2,9 miljoner veckotidningar per vecka.